Češi loni v internetových obchodech utratili 223 mld. Kč, o 14 pct více
04.01.2022

Češi loni v internetových obchodech podle dat nákupního rádce Heureka a Asociace pro elektronickou komerci (APEK) utratili 223 miliard korun, meziročně o 14 procent více. I v uplynulém roce prodeje významně ovlivnila pandemie koronaviru. V on-line prostředí lidé nakupovali zboží, které dříve patřilo tradičně do kamenných obchodů, jako například zahradní skleníky nebo kotle. Počet e-shopů ve srovnání s loňskem vzrostl o tři procenta na 50.985. Analýzu českého internetového trhu má ČTK k dispozici.
Jednou z možných překážek v letošním roce budou potíže v dodavatelsko-odběratelských řetězcích. Dále poroste obliba internetových tržišť, plyne dál z analýzy.
Uplynulý rok byl pro české e-shopy nestálý. Meziročně nejsilnějším období byl první kvartál, kdy loni většina kamenných prodejen nemohla být z vládního rozhodnutí otevřena a obraty e-shopů rostly v desítkách procent, výjimkou podle výkonného ředitele Heureka Group Tomáše Bravermana nebyl ani růst nad 100 procent. Dařilo se především prodejcům elektroniky, knih nebo hobbymarketům, tedy těm, kteří se před pandemií z větší části zaměřovaly na prodeje v kamenných obchodech.
Konec roku naopak pro internetové prodejce znamenal meziroční pokles. Na rozdíl od předchozího roku byly kamenné obchody otevřené. „Řada hitů Vánoc nebyla dostupná skladem, namátkou třeba PlayStation 5 nebo iPhone 13 mini, rostla inflace a lidé očekávali zdražení energií. To hrálo v útratách lidí v on-linu významnou roli a ovlivnilo to i celkový meziroční vývoj e-commerce,“ řekl Braverman. Celkově byl ale loňský rok pro české e-shopy podle výkonného ředitele APEK Jana Vetyšky úspěšný, poprvé se podařilo prolomit hranici 200 miliard korun obratu za prodané zboží.
Nákupní sortiment se loni proměnil. Pokles o tři procenta v meziročním srovnání zaznamenala kategorie bílé elektroniky, mnoho zákazníků si ji podle Bravermana pořídilo už v první vlně pandemie. Dařilo se prodejům jídla a nápojů, které si meziročně polepšily o 28 procent, kategorie dům a zahrada vzrostla o 20 procent. Prodeje zahradních skleníků stouply proti předchozímu roku o zhruba 75 procent, vrchol jejich prodejů se podle Bravermana posunul z tradičního dubna na březen. Prodeje kotlů meziročně vzrostly o 90 procent. Velký zájem byl v e-shopech podle Bravermana i o vybavení na zimní sporty jako boby, sáňky běžky nebo skialpy. Vysokou poptávku prodejci sledovali dále u kol a elektrokol.
E-shopy, které krize dodavatelů letos nezasáhne, budou chtít podle Bravermana expandovat do zahraničí. „Po Slovensku a Maďarsku to budou další země střední a východní Evropy jako jsou Rumunsko nebo Slovinsko,“ dodal.
Vývoj obratu českých e-shopů od roku 2016
Rok | Obrat |
2021 | 223 mld. Kč |
2020 | 196 mld. Kč |
2019 | 155 mld. Kč |
2018 | 135 mld. Kč |
2017 | 115 mld. Kč |
2016 | 98 mld. Kč |
Zdroj: APEK, Heureka.cz
Meziroční růst kategorií na internetu:
Erotické zboží | 30 % |
Jídlo a nápoje | 28 % |
Stavebnictví | 22 % |
Móda a oblečení | 22 % |
Dům a zahrada | 20 % |
Auto moto | 17 % |
Nábytek | 17 % |
Hobby | 16 % |
Filmy, knihy, hry | 12 % |
Dětské zboží | 11 % |
Sport | 11 % |
Elektronika | 4 % |
Bílé zboží | -3 % |
Zdroj: Heureka.cz
Praha 4. ledna (ČTK)