V podnikových, zákaznických a IT službách v ČR přibylo 6000 pracovníků z ciziny
27.01.2022
Po útlumu v roce 2020, kdy se řada cizinců musela z Česka vrátit do svých domovských zemí, loni v oboru podnikových, zákaznických a IT služeb v tuzemsku počet zahraničních zaměstnanců meziročně vzrostl o více než 6000. V letošním roce přibude dalších 10.000 zahraničních expertů na IT, finance, logistiku či datovou analytiku, vyplývá z nového průzkumu trhu podnikových služeb oborové asociace ABSL.
S cílem podpořit pocit bezpečí a spokojenost pracovníků a snížit fluktuaci zahraničních pracovníků umožňuje 17 procent zaměstnavatelů z oboru svým lidem pracovat z domu z domovských zemí a dalších 36 procent firem tento model zvažuje.
Zahraniční pracovníci mají na českém trhu práce přitom stále důležitější roli, některá odvětví se bez nich již neobejdou. Vedle podnikových služeb, kde experti ze zahraničí tvoří 44 procent z celkového počtu 145.000 zaměstnanců, pracuje nejvíce cizinců ve zpracovatelském průmyslu, administrativě, obchodu a stavebnictví. Zatímco v případě zpracovatelského průmyslu či stavebnictví využívají pracovníci zejména krátkodobá víza, v podnikových službách působí zaměstnanci obvykle na základě víz dlouhodobých.
„V prvním roce pandemie čelila řada zaměstnavatelů problému s vyšší fluktuací zahraničních pracovníků, kteří z obav z vývoje situace a kvůli pocitu bezpečí odcházeli zpět do domovských zemí. I když i nyní zhruba třetina center podnikových služeb pociťuje vyšší fluktuaci zaměstnanců z ciziny a 36 procent zaměstnavatelů registruje méně uchazečů ze zahraničí než před vypuknutím pandemie, situace se víceméně stabilizovala, což dokládá i růst celkového počtu zahraničních expertů zaměstnaných v oboru,“ uvedl ředitel ABSL Jonathan Appleton.
Obor podnikových služeb v současnosti zaměstnává téměř desetinu všech zahraničních pracovníků v ČR a je tak největším českým zaměstnavatelem cizinců. Protože centra stále rozšiřují záběr a služby poskytují do rostoucího počtu zemí, tento trend bude ještě posilovat. „Aktuálně naši zahraniční kolegové přispívají dvěma procenty českému HDP a generují asi čtyři miliardy dolarů ročně,“ dodal Appleton.
Na 31 procent českých center zaměstnává dokonce více cizinců než Čechů. Průměrně se v centrech poskytují služby v osmi jazycích, celkově se však v oboru hovoří 29 jazyky. Na 39 procent českých center poskytuje služby po celém světě, 91 procent v rámci západní Evropy a 29 procent jich obsluhuje i asijské země, což je jedním z důsledků pandemie. Místní firmy totiž nebyly schopné zajistit hladký provoz v době pandemických omezení.
Mezi členy ABSL patří společnosti, které v ČR provozují centra sdílených podnikových služeb, působí ve firemním outsourcingu či informačních technologií. Jde třeba o účetnictví, IT, nákup a lidské zdroje.
Praha 26. ledna (ČTK)