TZ: „Nemusíme se milovat, stačí se respektovat.“ V nové kampani BESIPu si zahrál i cyklista Kreuziger
08.06.2022
Ženich-cyklista si bere nevěstu-motoristku. Mezi svatebčany je cítit nevraživost, atmosféra plná napětí a konflikt. Svatba však obě rodiny sjednotí. „V klipu záměrně přeháníme. Nevraživost i lásku. Chceme, aby se lidé zamysleli. Protože na silnicích by stačilo víc ohleduplnosti. Naše motto je jednoduché – nemusíme se milovat, stačí se respektovat,“ říká Roman Kreuziger.
Ve spotu vedle slavného českého závodníka účinkují také Ondřej Vrána a Lucie Vopatová jako novomanželé a Vladimír Adamczyk a Petr Kocourek v rolích klanových vůdců. Reklamu produkovaly Lucky Man Films Davida Ondříčka a umělecká skupina Blue Hour Cult.
Spot se inspiroval výsledky nedávného sociologického výzkumu od společnosti KANTAR, který zadaly iniciativa Dám respekt a BESIP a podle kterého každý druhý Čech hodnotí vztah mezi oběma tábory jako nepřátelský. „Což je paradox, vždyť většina lidí se považuje za cyklisty i řidiče zároveň. Myslíme si, že je důležité začít u sebe, nevychovávat druhého, dodržovat pravidla a respektovat se. A je jedno, zda jsem v sedle nebo za volantem,“ dodává Kreuziger.
„V letošním spotu jsme vsadili více na nadsázku a laskavý tón než na odstrašující pohled na dopravní nehody. Věříme, že k bezpečnějšímu prostředí na silnicích přispěje, když si uvědomíme vlastní odpovědnost vůči druhým a ubereme na aroganci a agresivitě. Vedle samotného spotu se ale společně zaměřujeme i na edukativní rovinu kampaně. Motoristům i cyklistům opakujeme důležitá pravidla, upozorňujeme je na nejrizikovější situace, které mohou skončit střetem mezi autem a kolem, připomínáme význam cykloznačení a podobně,“ řekl vedoucí oddělení BESIP Tomáš Neřold.
Za loňský rok Policie ČR evidovala 3 994 nehod cyklistů, při kterých zemřelo 43 osob, dalších 234 se zranilo těžce, 3 141 lehce a 757 se obešlo bez zranění. Zároveň prudce vzrostl cykloprovoz na silnicích i ve městech. „Viníky nejzávažnějších nehod cyklistů jsou zhruba z poloviny sami cyklisté a z poloviny řidiči vozidel. Posílit vzájemnou ohleduplnost a bezpečné chování v silničním provozu tedy musíme u obou těchto skupin,“ zdůraznil Neřold.
Spot má i rozhlasovou variantu, kterou již mohou posluchači slyšet v Českém rozhlase i na regionálních stanicích. Informace včetně kvízu k ověření znalostí najdou lidé na webu www.besip.cz a www.damrespekt.cz.
Iniciativa „Dám respekt“ vznikla v roce 2019, tehdy pod názvem „1,5 metru“. Založil ji Roman Kreuziger a další osobnosti. Dlouhodobým cílem projektu je snížit počet nehod cyklistů na českých silnicích. Iniciativa je financována z Fondu zábrany škod. Roman Kreuziger vystupuje v reklamě bez nároku na honorář.
Zdroj: Ministerstvo dopravy