Jigsaw zahájí v Evropě kampaň proti dezinformacím o uprchlících z Ukrajiny
25.08.2022
Dceřiná společnost Googlu, firma Jigsaw, příští týden zahájí v Česku, na Slovensku a v Polsku kampaň zaměřenou na boj proti dezinformacím o ukrajinských uprchlících. Projekt se opírá o výzkum dvou britských univerzit. Psychologové z univerzit v Cambridgi a Bristolu ve spolupráci s firmou Jigsaw vytvořili 90sekundové klipy, které mají lidi "naočkovat" proti škodlivému obsahu na sociálních sítích, napsala agentura Reuters. Kampaň bude trvat jeden měsíc.
Cílem klipů, které budou spuštěny v reklamních slotech na platformě YouTube, jež spadá pod Google, je pomoci lidem rozpoznat emocionální manipulaci a hledání obětních beránků v titulku zprávy. Kampaň bude trvat jeden měsíc.
„Když lidem řeknete, co je pravda a co lež, nemálo z nich se o tom začne přít… Můžete ale předvídat techniky používané při šíření dezinformací, jako je tomu v případě ukrajinské krize,“ řekl v rozhovoru Jon Roozenbeek, hlavní autor zprávy o výzkumu, který je základem kampaně.
Projekt chce posílit odolnost vůči dezinformacích, které uprchlíky vykreslují negativně. Zapojily se do něj místní neziskové organizace, akademici, odborníci na dezinformace a organizace zaměřené na ověřování faktů.
Šíření klamavých a falešných informací ve Spojených státech a v Evropě prostřednictvím sociálních sítí vedlo různé vlády k prosazování nových zákonů, které by dezinformační kampaně zastavily, připomíná Reuters. Debata nabyla na intenzitě po začátku ruské invaze na Ukrajinu.
„Uvažujeme o tom jako o pilotním pokusu, takže není absolutně žádný důvod, proč by se tento přístup nemohl rozšířit do dalších zemí,“ řekla v rozhovoru Beth Goldbergová, která v Jigsaw vede výzkum.
„Polsko jsme vybrali, protože má nejvíce ukrajinských uprchlíků,“ řekla a dodala, že Česká republika a Slovensko mohou posloužit jako užitečná měřítka pro zbytek Evropy. V poměru k počtu obyvatel přijala nejvíce uprchlíků z Ukrajiny Česká republika.
Stockholm (ČTK)