BBC slaví 100 let, v konkurenci sociálních sítí bojuje o diváky i peníze
19.10.2022 , Aktualizováno 18.10.2022
Britská veřejnoprávní stanice British Broadcasting Corporation (BBC) vznikla přesně před 100 lety. Posluchači a diváci za tu dobu jejím prostřednictvím sledovali válečné projevy premiéra Winstona Churchilla, korunovaci i pohřeb královny Alžběty II., mistrovství světa ve fotbale v roce 1996 nebo první kroky člověka na Měsíci. Používanými technologiemi se BBC podle vlastních tvrzení vždy snažila jít s dobou, v posledních letech ale s přerodem médií čelí mnoha výzvám. Bojuje o důvěru veřejnosti, pozornost mladých lidí, čelí konkurenci sociálních sítí a v neposlední řadě řeší obtíže s financováním, přiznala BBC v analýze.
Foto: Shutterstock
„Vždy jsme inovovali, měnili se a přizpůsobovali se,“ řekl předseda Rady BBC Richard Sharp a vyzval, aby se výročí využilo k pohledu do budoucnosti. „Naše cesta se vždy řídila potřebami veřejnosti. Budeme nadále klást veřejnost na první místo, budeme i v novém století informovat, vzdělávat a bavit,“ dodal Sharp, bývalý bankéř, který se vedení stanice ujal loni v lednu.
Pověst BBC v minulosti poškodilo několika kauz, které ji připravily o důvěru diváků. Bývalý slavný moderátor BBC Jimmy Savile podle policie během své kariéry sexuálně zneužil stovky obětí. Martin Bashir zase použil podvodné jednání včetně lží a falešných dokumentů, aby přiměl princeznu Dianu k poskytnutí rozhovoru o jejím rozpadajícím se manželství s princem Charlesem, dnes králem Karlem III.
V čase sílícího vlivu dezinformací a konkurence dostupných informací na sítích BBC hrozí, že lidé nebudou chtít platit za zprávy, kterým nemohou věřit. Tři čtvrtiny rozpočtu BBC přitom pokrývají koncesionářské poplatky, které mají zaručit její redakční nezávislost. Streamovací služby, které si lidé předplácejí z vlastního rozhodnutí, jsou však v některých případech levnější.
Řešením je podle BBC nabízet obsah, který jinde diváci nenajdou, jako zpravodajství, rozhlasové vysílání nebo náboženské programy. Při výrobě těchto programů ale BBC opět naráží na problém financování, jelikož výroba pořadů je drahá a v posledních měsících náklady prudce vzrostly i kvůli vysoké inflaci. Receptem pro přežití veřejnoprávní stanice je kvalita, nikoliv kvantita, píše BBC.
Mladí Britové od 16 do 24 let stráví více času na síti pro sdílení videí TikTok než sledováním televize. Za poslední desetiletí se čas strávený u televize snížil o dvě třetiny, píše BBC, které s tímto trendem ubývá diváků.
Veřejnoprávní stanice čelí kritice vládnoucích konzervativců, kteří ji obviňují z neobjektivního zpravodajství, zejména v souvislosti s brexitem. Politici BBC viní z orientace na zájmy městských elit a opomíjení pracujících vrstev, píše AFP. Vláda, kterou tehdy vedl Boris Johnson, letos v lednu na dva roky zmrazila koncesionářský poplatek na 159 liber (zhruba 4 500 korun) ročně a hrozila dokonce i jeho úplným zrušením.
Kvůli finančnímu tlaku BBC v květnu oznámila úsporný plán, jak ušetřit 500 milionů liber (14,1 miliardy korun), zrušení tisícovky z celkem 22 000 pracovních míst a sloučení některých stanic.
Skupina podnikatelů založila BBC 18. října 1922, poprvé stanice vysílala 14. listopadu. Prvním programem byly večerní zprávy, které moderátor přečetl jednou rychle a poté dvakrát pomalu, popisuje začátky stanice agentura AFP. O deset let později po rozhlasových vlnách král Jiří V. oslovil miliony britských občanů po celém světě, televize BBC vznikla v roce 1936. Dnes stanice vysílá ve 40 jazycích, týdenní dosah je 492 milionů lidí.
Londýn (ČTK)