Mediaguru: Facebook začal odstraňovat náhledy u odkazů na zpravodajství
21.12.2022
Společnost Meta, která mimo jiné provozuje největší sociální síť facebook, začala ve své české verzi s úpravou zobrazování náhledů zpravodajských textů. Reaguje tím stejně jako internetová společnost Google na přijetí novely autorského zákona. Uvedl to server Mediaguru.
Foto: Shutterstock
„V reakci na transpozici článku 15 směrnice EU o autorských právech do české legislativy měníme způsob, jakým se na Facebooku zobrazují příspěvky odkazující na zpravodajské weby pro uživatele v České republice. Možnost zveřejňovat odkazy na zpravodajské články v Česku neodstraňujeme a budeme nadále sledovat vývoj legislativy,“ sdělilo serveru tiskové oddělení společnosti Meta.
Dosud byly odkazy zveřejněné na facebooku doplněné titulkem, náhledovým obrázkem a náhledovými výňatky textu. Po provedení změn budou odkazy na zpravodajské články zobrazovat pouze hypertextový odkaz a titulek. Nově se tak ve feedu objevuje jen logo média, titulek článku a hypertextový odkaz. Lze rovněž předpokládat, že změna bude plně viditelná až po několika dnech, protože změny se uskutečňují postupně.
Společnost Google už před několika dny přestala zobrazovat náhledy zpravodajského obsahu ve vyhledávání, Google Zprávách a službě Discovery. Ukončila také licenční program News Showcase, v němž platila za zpravodajství některým vydavatelům.
Novela autorského zákona má zajistit vydavatelům a mediálním domům silnější pozici vůči provozovatelům internetových vyhledávačů, agregátorů zpráv či sociálních sítí při sjednávání licenčních poplatků za využívání článků. Vedle parametrů licenčního poplatku stanoví i pokutu za porušení zákona ve výši až jednoho procenta jejich celosvětového ročního obratu. Právě ta patří k ustanovením zákona, které Google kritizoval nejvíce. Podle něj jde novela daleko za rámec evropské směrnice a představuje neúměrné finanční riziko.
Vydavatelské svazy vyzvaly minulý týden Google k jednání. Podle části z nich budou kroky Googlu a Mety znamenat snížení návštěvnosti zpravodajských webů, a tím i jejich příjmů.
Praha (ČTK)