Personalisté: Umělá inteligence zefektivní práci lidí, nahradí rutinní úkony
23.02.2023
Umělá inteligence může zefektivnit práci lidí, ale plně ji nenahradí. Vystřídat lidskou činnost může v případě opakovaných, rutinních úkolů. Shodli se na tom personalisté. Přestože podle nich některé pracovní pozice v důsledku využití umělé inteligence postupem času vymizí, řada jiných vznikne. V příštích letech umělá inteligence podle personalistů zjednoduší některé úkony a bude práci lidí více doplňovat.
Foto: Shutterstock
„Umělá inteligence pomáhá s dílčími úkoly mnoha profesím, například účetním, operátorům call center, pracovníkům zákaznických služeb. V současnosti se začíná hovořit i o právnících, copywriterech, analyticích trhu nebo i nejrůznějších pozicích v žurnalistice,“ řekla marketingová ředitelka Grafton Recruitment Jitka Součková.
V oboru podnikových služeb ovlivňuje umělá inteligence český pracovní trh poměrně výrazně, a to v dobrém slova smyslu, doplnil Jonathan Appleton, ředitel asociace ABSL sdružující firmy z podnikových, zákaznických a IT služeb. Díky umělé inteligenci podle něj mohou firmy automatizovat rutinní činnosti a být efektivnější. Umělá inteligence také umožňuje vznik nových pozic, například ve vývoji softwaru, datová analýze a řízení projektů, řekl.
Nástup umělé inteligence ovlivňuje pracovní trh již několik let, uvedla marketingová ředitelka agentury Hays Kristýna Králová. Vývoj se stále posouvá dopředu, přestože některé pozice v důsledku umělé inteligence postupem času vymizí, řada jiných vznikne, míní. Umělá inteligence podle ní postupně proniká téměř do všech oborů a profesí, které se díky ní zefektivňují. Může nahradit některé úkoly a funkce, ale mnohé jsou a zůstanou nadále závislé na lidském faktoru a budou do budoucna kombinovat využití obou možností, dodala.
Využitím umělé inteligence jsou podle Králové nejvíc ohroženy pozice v administrativě, zákaznickém servisu, telemarketingu či v případě pokladen. „S pokladními systémy na bázi umělé inteligence, tedy samoobslužnými pokladnami, již většina z nás má zkušenosti a v maloobchodních řetězcích se vyskytují stále častěji,“ řekla. Připomněla, že vznikají účetní systémy s umělou inteligencí, které dokáží automatizovat mnoho účetních úkonů, například evidenci transakcí nebo vytváření finančních výkazů a reportů.
„To, že umělá inteligence nahradí číšníky, dělníky, taxikáře, recepční, telefonisty, programátory, finanční analytiky nebo ‚markeťáky‘ se nestane,“ míní šéf marketingu ManowerGroup Jiří Halbrštát. Jejich práce se ale podle něj promění a bude se od nich vyžadovat vyšší přidaná hodnota. Důležitější bude empatie, sociální inteligence, komunikační dovednosti, schopnost zaujmout a inspirovat, kritické myšlení a mnoho dalšího. „Rozhodně nepřijde v žádném oboru vlna propouštění. Ke změnám bude docházet tak pomalu, že si jich téměř nevšimneme,“ uzavřel.
Praha (ČTK)