Centrum vzdělávání: Umělá inteligence promění vzdělávání, učitele však nenahradí
17.03.2023
Nahrazení učitelů umělou inteligencí je zatím nepravděpodobné. Pracuje totiž na principu pravděpodobnosti, takže se může mýlit. Umělá inteligence také postrádá empatii a schopnost řešit spory mezi žáky. Spíše učitelům může pomoct s přípravou hodin, vymýšlením aktivit či opravou testů. Uvedlo to Informační centrum pro vzdělávání EDUin.

Foto: Shutterstock
„Stroj pro své fungování vyžaduje od studenta neustálé informace, které mu žák nemusí vždy poskytnout,“ řekl analytik EDUin Jan Zeman.
Chatbot ChatGPT založený na strojovém učení může podle odborníků při výuce posloužit jako inteligentní učební pomůcka, která rozpozná úroveň znalostí žáka a přizpůsobuje mu úlohy. Také může učiteli pomoct s opravou testů. Hodnocení žáků počítačem je však podle Zemana stále kontroverzním tématem. Kompromisem může být varianta, kdy je umělou inteligencí hodnocení pouze navrženo a finální rozhodnutí provede učitel.
Podle centra EDUin bude také potřeba změnit způsob, jakým učitelé uvažují o úkolech pro žáky. Pro umělou inteligenci není problém napsat esej na zadané téma, takže se po žácích do budoucna spíš bude vyžadovat dopracování části textu, srovnání s jiným nebo kontrolování správnosti.
Umělá inteligence nedokáže řešit konflikty spolužáků. To Zeman demonstruje na rozhovoru fiktivního žáka s ChatGPT. „Dostal jsem od učitele úkol napsat s kamarádem Googlem dokument na téma Můj nejoblíbenější film, ale kamarád chce psát o jiném filmu než já. Co mám dělat?,“ zní dotaz žáka. ChatGPT mu odpoví, že je potřeba poradit se s učitelem. Nabádá k bezkonfliktnímu řešení situace a hledání kompromisu, avšak řešení samotného problému nechává zcela na učiteli.
Výzvou pro české školství bude i samotná výuka umělé inteligence a jak s ní efektivně pracovat. Zeman zmiňuje gramotnost v umělé inteligenci. Půjde o znalost zadávání správných příkazů umělé inteligenci, znalost jejího fungování a vědomí o technologických limitech. V případě nedostatečného vzdělání v této oblasti podle odborníka hrozí vznik nového znalostního kapitálu, který rozdělí žáky na perspektivní a znevýhodněné.
ChatGPT dokáže na základě jednoduchých dotazů generovat články, vtipy, ale i poezii. Na základě obrovského množství dat se podobně jako člověk učí, jak odpovídat na podněty uživatelů. Společnost OpenAI v úterý uvedla, že představí pokročilejší verzi ChatGPT-4, která má být schopna poskytovat bezpečnější a užitečnější odpovědi.
Praha (ČTK)