Expert: GDPR připravilo e-shopy zhruba o 30 procent dat o uživatelích
24.05.2023 , Aktualizováno 23.05.2023
Kvůli zavedení pravidel ochrany soukromí GDPR přišli internetoví obchodníci a další internetové firmy zhruba o 30 procent dat o uživatelích. Úbytek způsobila povinná žádost o vyslovení souhlasu se zpracováním osobních údajů. ČTK to dnes řekl generální ředitel tvůrce internetových obchodů Shopsys Matěj Kapošváry. Od zavedení GDPR uplynulo pět let.

Foto: Shutterstock
Úbytek dat podle něj způsobil, že obchodníci měli ztíženou možnost zacílení na zákazníky, ale i horší podmínky pro plánování nákupu zásob. GDPR je jedním z důvodů, proč obchodníci začali věnovat mnohem větší pozornost věrnostním zákaznickým programům, uvedl.
„Věrnostní programy zjednodušují získávání souhlasů, sběr dat i marketingovou komunikací, protože je spojuje do jednoho kroku – registrace do věrnostního programu výměnou za další členské výhody,“ uvedl Kapošváry.
Za ztížením remarketingu (cíleně zobrazované reklamy) nestojí podle něj pouze GDPR, ale také rozhodnutí společnosti Apple a později také Google ukončit podporu cookies třetích stran. Společnosti jako Facebook tak přišly o velké množství informací, co jejich uživatele zajímá a jaké kampaně na ně zacílit, řekl expert.
V oblasti trhu s ojetými vozy zase GDPR může vést ke zhoršení možnosti získat informace o historii vozidel, zejména pokud byla dovezená z jiné země, například z Německa. Německo totiž považuje VIN kód vozu za osobní údaj a na jeho základě neumožňuje veřejně získat informace o původu, stavu nebo opravách vozu.
Od roku 2016 musí všechny členské státy Evropské unie dodržovat obecné nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR). To představuje vyšší míru ochrany spotřebitele s celounijní platností.
Praha (ČTK)