Poradny: Jen dvě procenta dětí by se svěřila rodičům s vydíráním na internetu
09.06.2023 , Aktualizováno 08.06.2023
Pouze dvě procenta dětí by se svěřila rodičům s tím, že je na internetu někdo vydírá. Vyplynulo to z údajů, které při řešení takovýchto případů sesbíraly poradny a linky pomoci. Děti se často bojí reakcí rodičů, nebo se obávají, že je zklamou. Na dnešní konferenci o bezpečném chování dětí v on-line prostředí to uvedl Martin Kožíšek z organizace Safer Internet Centrum. Údaje podle něho získaly poradny a linky zhruba od 30:000 dětí. které se na ně obrátily.
Foto: Shutterstock
„Děti se svěřily s tím, že se bojí reakce rodičů, sekundární viktimizace, bojí se, že by jim zakázali internet. Zaznívalo tam také to, že se bojí, že rodiče zklamou, že udělaly něco špatného, co by mohlo i je poškodit,“ prohlásil Kožíšek. Některé děti pak podle něho nechtějí rodičům přidělávat další problémy.
Nejčastějším problémem, které děti v souvislosti s používáním internetu řeší, je vytváření a sdílení intimních materiálů. Choulostivé fotografie nebo videa se pak dostanou na internet a dítě je vydíráno. Velký počet pornografických materiálů, které se dostanou na internet, totiž podle Kožíška vytvoří samy děti. Při zneužití se pak například na malých městech mladí lidé obávají i toho, že pokud budou situaci rodiče hlásit na policii, bude to každý vědět a bude se to řešit i ve škole.
Poradny a pomocné linky tak kvůli problémům na internetu zaznamenávají u dětí stále častěji sebepoškozování. „Toto značně vzrostlo zejména v době koronavirové pandemie.,“ uvedl Kožíšek. Podle Kateřiny Liškové z Linky bezpečí.si pak děti ubližují i proto, že na sociálních sítích vidí, že takto své problémy řeší ostatní.
Z problému v on-line prostředí podle Liškové děti na lince nejčastěji zmiňují zneužití dat, obtěžování či sexting. „Často se to děje v kontextu vrstevníků,“ uvedla.
Rodiče by proto podle obou odborníků měli s dětmi více komunikovat. Měli by se dětí ptát, jaké sociální sítě navštěvují, nebo se od nich nechat poučit, jak se co na internetu používá a do jakých problémů se lze dostat. Lišková za důležité považuje i to, aby rodiče „vytvořili prostor pro chyby“, tedy ukázali, že chybovat je normální a stává se to i jim. „Dostat rodiče na jakoukoli vzdělávací akci, je velmi těžké,“ uzavřel Kožíšek.
Praha (ČTK)