lupa x
user

Zelenější, flexibilnější a digitalizované: jak vypadají kanceláře budoucnosti?

Zelenější, flexibilnější a digitalizované: jak vypadají kanceláře budoucnosti?

15.11.2023 , Aktualizováno 14.11.2023

Redakce

Pandemie covidu dokázala převést do online světa prakticky nemožné.

Zelenější, flexibilnější a digitalizované: jak vypadají kanceláře budoucnosti?

Foto: Shutterstock

Meetingy, školní výuka, brainstormingy a veškerá další komunikace se odehrávala z pohodlí domova výhradně prostřednictvím technologií. Navíc i dlouhodobě nízká nezaměstnanost v České republice, která podle dostupných dat Eurostatu dosáhla v srpnu 2,6 %, vede firmy k boji o každého zaměstnance. Nastupující generace Z, která se poprvé ocitá v pracovním světě, má zcela jiné nároky než její předchůdci. Firmy jsou nuceny tyto změny myšlení akceptovat a přizpůsobit se jim i v oblasti komfortu pracovního prostoru. Zaměstnanci totiž stále častěji volají po udržitelnosti, moderních technologiích a větší flexibilitě pracovního místa. Využívají práci v režimu tzv. hybridu, kdy část své pracovní doby tráví na home office a část v kancelářích. Firmy proto v poslední době volí kreativnější a flexibilnější řešení v podobě tzv. hot desks, kdy se na jedné židli točí více zaměstnanců. Z letošního průzkumu JLL Workplace Experience Survey je dle samotných zaměstnanců ideální podíl pracovní doby strávené v kanceláři 3 dny v týdnu.

Nároky zaměstnanců na vybavení kanceláří stoupají

„Lidé ve velkých společnostech nemají svá pevná pracovní místa, z čehož plynou vysoké nároky na kvalitní kancelářský nábytek, kterému dominuje zejména jednoduchost v ovládání – lehká nastavitelnost a polohovatelnost, aby si každý ze zaměstnanců mohl jednoduše vytvořit vlastní ergonomické a komfortní pracovní místo,” říká generální ředitel společnosti Ahrend pro oblast střední a východní Evropy Petr Hampl. Náročné požadavky na pracovní prostředí firma reflektuje v celém regionu napříč všemi odvětvími. V rámci toho společnost v poslední době zaznamenává zvýšenou poptávku například po tzv. akustických budkách, díky kterým najdou zaměstnanci v open space pracovním prostoru soukromí. „Akustické budky přináší ticho do pracovního prostoru a umožňují zaměstnancům vykonávat činnost, na kterou se potřebují soustředit. Téma akustiky v kancelářích bylo vždy problematické. Každý člověk má totiž své individuální nastavení, potřeby a limity. Řešením jsou kanceláře šité na míru,“ poukazuje na další kancelářské vychytávky Jan Mergl, ředitel pobočky Ahrend Czech Republic.

Každá pracovní zóna má svá specifika

Dalším symbolem moderního pracoviště jsou tzv. týmové zóny. Mezi ně patří například pracovní kavárna, ale také prostor pro plánování nebo odpočinkové kouty s gaučem, křesílky a květinami, které vytvářejí sofistikovaný prostor pro podporu kreativních nápadů a neformální prostředí pro setkávání s klienty a partnery. Se zajímavými výsledky přišel průzkum Workplace Analytics, který probíhal v Budapešti mezi zaměstnanci společnosti Deutsche Telekom. Ten ukázal, že zavádění kaváren přímo na pracovišti je investice, která má potenciál se firmám vrátit. Až 75 % dotazovaných totiž preferovalo možnost se při práci občerstvit. Se zapojením generace Z do pracovního procesu vzrostly také nároky na design kanceláří. „Současné poptávce vládnou trendy, které se vyznačují zejména ekologickým přístupem a komfortem. Dominují recyklované materiály, s jejichž pomocí lze dosáhnout domácí atmosféry, kterou se snaží firmy pro své zaměstnance vytvořit. Pohodlí je důležitý aspekt, proto mají zelenou především nejrůznější křesílka a lenošky. Barvám vévodí spíše tlumené, neutrální odstíny, které korespondují s přírodními materiály,” popisuje Jan Mergl.

Týmová interakce je důležitá

V neposlední řadě si nejmladší generace zakládá na nejmodernějších technologiích. Využívají aplikace například k rezervaci pracovního místa, parkovacího stání v garážích nebo v rámci zasedací místnosti. Převažující trend moderních kanceláří se netýká jen České republiky. Stejné zkušenosti si předávají majitelé firem v celé střední Evropě. Ti se navíc snaží své zaměstnance po určitém čase stráveném v izolaci opět více sblížit. „Zaměstnavatelé se často snaží udržet živou firemní kulturu, která je založena na osobním kontaktu. Věří, že pracovníci, kteří se na pracovišti fyzicky setkávají, jsou v průměru produktivnější, a práce v týmech je tak efektivnější. Jde i o udržování mezilidských vztahů a posílení vazeb mezi odděleními v rámci firmy,“ dodává Mergl.

Ahrend CEE

Ahrend CEE (dříve Techo) je součástí nizozemské skupiny Royal Ahrend založené v roce 1896, která patří mezi světové lídry v oblasti kancelářského nábytku a interiérového designu. Zaměřuje se na kvalitní design a udržitelné produkty, které přispívají ke zlepšení pracovního a životního prostředí, a nabízí komplexní řešení pro všechny typy komerčních interiérů. Společnost Ahrend vytváří vlastní produktové řady Techo, Ahrend a Gispen a na domácím nizozemském trhu také Presikhaaf. Inovativní interiérová řešení Ahrend jsou pravidelně oceňována

v mezinárodních a regionálních designových soutěžích. Výtvarně koncipované showroomy poboček Ahrend slouží jako inspirační centra. Původní společnost Techo vznikla v roce 1993. Od roku 2008 je součástí skupiny Royal Ahrend, od roku 2021 působí firma pod názvem Ahrend. Prostřednictvím svých poboček již realizovala zakázky ve 116 zemích. Více na www.ahrend.com.

Ahrend Czech Republic

Ahrend Czech Republic sídlí v Praze, která je rovněž centrálou pro region střední a východní Evropy (CEE). V Praze se nachází také výrobní závod společnosti, který patří k nejmodernějším v regionu. Firma spolupracuje s uznávanými českými i zahraničními designéry a architekty. Dlouhodobě podporuje umění a je také zakládajícím partnerem Ročenky české architektury. Více informací na www.ahrend.cz

Zdroj: PROTEXT

Hlavní stránka