Alarmující čísla nehod motorkářů: 265 těžce zraněných, 66 usmrcených a rizikových 35 až 44 let
24.09.2024
Letošní motocyklová sezóna pomalu se chýlící ke svému závěru je v řadě ohledů specifická. Charakteristická byla svým brzkým startem, který příznivé počasí umožnilo, ale záhy i poměrně vysokým počtem usmrcených a vážně zraněných osob. Aktuálně, po skončení letních měsíců, ve kterých motocyklisty potkáváme na silnicích v nejvyšší míře, je bilance nehod motorkářů alarmující. Jen od začátku letošního roku do konce srpna na našich silnicích zemřelo 66 motocyklistů, což je o 24 % více než loni za stejné období. Neradostná je i očekávaná predikce letošního roku z hlediska úmrtí motorkářů, kdy vše nasvědčuje tomu, že přesáhne rok 2023, v němž na silnicích zemřelo 74 motorkářů. Nejvyšší počet usmrcených nebo vážně zraněných přitom navíc spadá do věkové kategorie 35 až 44 let.
Příčiny nehod motorkářů
Nejčastějšími důvody nehod motorkářů bylo zhruba devět opakujících se faktorů, jak na straně motorkářů, tak na straně řidičů jiných dopravních prostředků, zejména automobilů. Střety, ke kterým docházelo přímo vinou motorkářů bylo například nezvládnutí zatáčky a přejetí do protisměru, kde se motocyklista střetl s automobilem, ale také nezdařilé předjíždění, při němž motorkář špatně vyhodnotil vzdálenost a rychlost blížícího se vozidla v protisměru, nebo nedání přednosti či nečekané zabrzdění řidiče před motocyklistou, které motorkář nezvládl dobrzdit.
Řidiči ostatních vozidel se s motorkáři střetli například při předjíždění, kdy špatně odhadli rychlosti blížícího se motocyklu v protisměru, při odbočování doleva, když motorkáře prakticky nezaznamenali nebo přehlédnutí blížícího se motorkáře například při výjezdu z parkovacího místa nebo při předjíždění a odbočování.
Pomáhají bezplatné kurzy – již 14 let
Závažnost situace si uvědomuje i projekt Týmu silniční bezpečnosti Učme se přežít. Ten se již 14. rokem věnuje kurzům pro motorkáře, v nichž dbá na jejich zdokonalování, jak z hlediska ovládání motocyklu, tak i chování v silničním provozu, učí správným návykům a řešení krizových situací. Jen za letošní motocyklovou sezónu realizoval projekt Učme se přežít celkem 35 kurzů na 10 polygonech po celé ČR, kterými prošlo 2500 zájemců, včetně 158 instruktorů autoškol a zkušebních komisařů. Kurzy jsou navíc díky financování z Fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů pro účastníky zcela zdarma.
„Cílem naší snahy v kurzech je vedle rozšíření vědomostí a zdokonalení v ovládání motocyklů také snaha o pozměnění jízdního chování, tak, aby si motorkář počínal za řídítky bezpečněji a nepředstavoval v silničním provozu riziko pro sebe ani ostatní. Klíčovým prvkem našich kurzů je proto apel na předvídavé a bezpečné chování na silnici. Na základě zpětné vazby od účastníků kurzů máme pocit, že přesně to se nám v kurzech daří předávat a vštípit. Účastníci například uvádí, že jsou po kurzech schopni lépe předcházet krizovým situacím, soustředit se víc na jízdu, předvídat situace, mají celkově obezřetnější přístup k ježdění a snahu být obecně lepším jezdcem,“ vysvětluje Jiří Novotný, šéfinstruktor Učme se přežít, který rok od roku považuje kurzy a školení a vzdělávání motorkářů za stále zásadnější.
Podle statistik je navíc nejvíce smrtelných nebo vážných nehod ve skupině jezdců mezi 35 až 45 rokem, tedy nikoli u nejmladší skupiny, jak mnozí s oblibou říkají. Jedná se převážně o řidiče, kteří mají řidičský průkaz na motocykl delší dobou, ale k ježdění se vrací třeba i po 15 a více letech, nebo o osoby, které v tomto věku zatoužily po motocyklu, a právě opustily autoškolu. V obou případech jde o nováčky, bez ohledu na to, jak dlouho řidičské oprávnění vlastní a pro obě skupiny by tak mělo být nezbytností se zdokonalovat pod vedením profesionálů, aby jim jízda v jedné stopě přinášela radost, pro kterou člověk na motocykl sedá.
Dávat bacha musí všichni účastníci provozu
Apel Učme se přežít však nesměřuje jen k motorkářům, ale ke všem účastníkům silničního provozu. I z tohoto důvodu Učme se přežít již druhým rokem realizuje kampaň Dávám bacha, která se snaží edukovat i ostatní účastníky silničního provozu. Cílem kampaně je motivovat i automobilisty ke vzdělávání a snaze být lepším řidiče a brát ohled. A především pochopit, že v silničním provozu si jsme všichni rovni a není v něm prostor na dokazování si, kdo je lepší, kdo má pravdu nebo kdo udělal chybu. Přece jen, motorkáři jsou v silničním provozu nejvíce zranitelnou skupinou. To, co při nehodě auta mnohdy odnesou jen „plechy“, je u nehod motorkářů vždy o desítky procent závažnější a často končí vážným zraněním, kolikrát i s tím nejhorším koncem.
„Z našeho pohledu, po 14 letech zkušeností z Učme se přežít a kurzů, kdy školíme, jak motorkáře, tak i instruktory a učitele autoškol, je nezbytné připravovat motorkáře na krizové situace, jejich zvládání, předvídání rizik a uvědomění si faktu, že jsou zejména pro řidiče aut prakticky neviditelní a své chování za řídítky motocyklu tomu musí přizpůsobit,“ říká Jiří Novotný a dodává, že každým rokem se zvyšuje počet motocyklů na silnicích, s každým rokem opustí autoškoly s čerstvým řidičským oprávněním skupiny A řada další nových motorkářů, a především, že se jedná o dlouhodobý trend. Je tak nutné začít na motorkáře v silničním provozu připravovat i řidiče aut, tak, aby si i oni počínali opatrně, brali ohled, předvídali, a hlavně, aby nevnímali motorkáře v provozu negativně.
I proto je součástí webových stránek Učme se přežít rovněž speciální Desatero chování se na silnicích zahrnující například body jako je maximální bdělá pozornost, 100% respekt, kultivované chování, uznání vlastních chyb i bez emoční chování, kdy by řidič nikdy neměl napravovat domnělé křivdy a školit ostatní účastníky provozu.
Zapojit se do kampaně Dávám bacha může skutečně každý, a to mimo jiné i prostřednictvím speciálních samolepek s nápisy „Dávám bacha“ nebo „Beru ohled“, které si lze nalepit na svůj vůz či motocykl a jasně tak ukázat snahu vzájemně zlepšovat situaci v provozu a dbát nejen na vzájemnou bezpečnost, ale i ohleduplnost k ostatním účastníkům silničního provozu. Samolepky lze získat, jak na kurzech Učme se přežít, tak i na partnerských místech, jejichž seznam naleznou zájemci na webových stránkách kampaně www.davambacha.cz. Zároveň si na stránkách kampaně může každý prostřednictvím interaktivních videí vyzkoušet svůj postřeh a schopnost vnímat, rozpoznat a správně vyhodnotit rizikové situace v silničním provozu.
Více informací na: www.davambacha.cz
Učme se přežít
Projekt zaměřený na školení a vzdělávání motorkářů na polygonech a speciálních uzavřených tratích vznikl v roce 2010 jako regionální aktivita. Postupem času se z něj stal celorepublikový projekt, který letos vstoupil již do své 14. sezóny a za sebou má stovky kurzů nejrůznějších druhů a kategorií a tisíce absolventů. Projekt pomáhá motorkářům zlepšovat své jízdní schopnosti, správně ovládat motocykl, vhodně vyhodnocovat krizové situace a adekvátně je řešit. Učí a zdokonaluje i techniky jako je krizové brždění, úhybný manévr, ovládání motocyklu v malé rychlosti nebo průjezdy zatáčkami a nezapomíná ani na vzdělávání jezdců v oblasti psychologie nebo první pomoci. Kromě samotných motorkářů školí instruktory autoškol. Celý projekt Týmu silniční bezpečnosti je financován z Fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů. V roce 2024 přichází s pokračováním kampaně Dávám bacha, která má za cíl vzdělávat širokou veřejnost a ještě více minimalizovat nehody motorkářů a přispět k co největšímu propojení všech účastníků silničního provozu.
www.ucmeseprezit.cz www.davambacha.cz
Zdroj: PROTEXT