Zadávat reklamu dezinformačním webům může poškodit značku, upozorňují odborníci.
20.10.2021
Počet dezinformačních článků v Česku roste, vyplývá z výroční zprávy o stavu dezinformační scény, kterou vydalo Bezpečnostní centrum Evropské hodnoty. V roce 2019 zaznamenalo 181.317 dezinformačních článků, dvojnásobek ve srovnání s rokem 2016. Největší český dezinformační web má měsíčně i více než osm milionů návštěv, uvedla dnes v tiskové zprávě Asociace komunikačních agentur (AKA). Umístění reklamy na webech šířících dezinformace ale podle odborníků může poškodit důvěru spotřebitelů k firmě či značce, která si inzerát zadala.
Dezinformační weby si většinou dávají záležet na tom, aby na první pohled působily stejně jako seriózní zpravodajské servery. Na rozdíl od nich však vydávají obsah s cíleně manipulovanými fakty.
Zdrojem příjmů těchto webů je mimo jiné inzerce. „Podle odhadů Prague Security Studies Institute (PSSI) z roku 2020 si české konspirační weby mohou za měsíc vydělat z on-line reklamy okolo 190.000 Kč. Tyto částky jim umožňují pokračovat v šíření konspirací, propagandy a nenávisti,“ uvádí Jonáš Syrovátka z PSSI.
Reklama na dezinformačních webech může být pro zadavatele na první pohled lákavá. Spojením s fake news ale mohou firmy podle odborníků poškodit svoji značku, protože spotřebitelé do svého vnímání zahrnují i umístění reklamy kolem nevhodného obsahu jako jsou dezinformační zprávy. „V negativním kontextu jsou spotřebitelé až třikrát méně ochotni si se značkou vybudovat vztah a 80 procent z nich by omezilo konzumaci produktů takové značky,“ uvedl Jan Suda z agentury McCann Prague.
Podle expertů spotřebitelé předpokládají, že kontext, do kterého značka zasadila svou inzerci, je cílený. „V momentě, kdy je inzerce umístěna například na nelegální ploše, na dezinformačním webu, nebo v jiném podivném kontextu, spotřebitel se domnívá, že značka je v tomto kontextu schválně a schvaluje ho. Značka tak upadá ve spotřebitelových očích na stejnou úroveň,“ vysvětluje ředitel AKA Marek Hlavica.
Škody, které umístění reklam na dezinformačních webech může napáchat, si firmy často neuvědomují. I proto spustila Asociace komunikačních agentur a Fakulta sociálních věd Univerzity Karlovy projekt Brand Safety Academy, který odborníky školí v ochraně značek před vlivem dezinformací.
Praha 20. října (ČTK)