Digitální ověření totožnosti BankID využilo 1,1 milionu uživatelů
26.05.2022
Digitální ověření totožnosti BankID využilo alespoň jednou 1,1 milionu uživatelů na portálech veřejné správy a přes 220.000 lidí u více než stovky zapojených soukromých firem. Novinářům to řekl Marek Růžička, výkonný ředitel společnosti Bankovní identita, která službu provozuje.
„Bankovní identita se stala v krátké době nejoblíbenějším způsobem jednoduchého a bezpečného ověřování totožnosti občanů při on-line komunikaci, využívá ji 70 procent všech uživatelů. Vedle on-line spojení se státem umožňuje BankID také komunikaci s firmami, kterých se od června loňského roku do projektu zapojila více než stovka,“ uvedl Růžička.
Lidé se mohou s BankID potkat například při zajištění výpisu z nezařazeného účtu u Centrálního depozitáře cenných papírů, při nákupech mimo otevírací dobu v maloobchodní síti COOP, při ověření identity chův a rodin u firmy Hlídačky, při zřízení účtu a výpůjčce on-line v Národní knihovně nebo při ověření identity v on-line diskusích na Seznam.cz. „Do konce letošního roku se přidá řada dalších, například zdravotní pojišťovny, vysoké školy nebo mobilní operátoři. Výhledově půjde o tisíce firem,“ dodal Růžička.
Lidé používají bankovní identitu opakovaně. Za poslední rok se jedna osoba přihlásila v průměru osmkrát ke službám státu a dvakrát k portálům firem. „BankID nezná zavírací dobu, ověřování uživatelů se událo i na Štědrý den nebo na Silvestra,“ upozornil předseda představenstva společnosti Jan Blažek. Bankovní identita pomáhá budovat digitální infrastrukturu státu a mají z toho ve výsledku prospěch všichni, tedy lidé, stát i soukromý sektor, tvrdí Blažek.
Celkový počet přihlášení ke státním portálům stoupl za poslední rok na 17,1 milionu. Před spuštěním bankovní identity bylo v Česku 400.000 registrovaných identit, nyní jich je již téměř devět milionů.
První soukromé firmy začaly nabízet klientům on-line ověření pomocí bankovní identity loni v červnu. Firmy využívají BankID pro přihlášení svých klientů, vzdálenou identifikaci uživatelů nebo službu zaručeného elektronického podpisu BankID SIGN. „Aktuálně firmy nejvíce požadují vzdálenou identifikaci klientů, a to zejména banky, pojišťovny a sázkové společnosti,“ podotkl Růžička.
Bankovní identita pomocí digitální platformy BankID propojuje firmy a instituce s bankami. Firmám bankovní identita přináší zjednodušení podnikání, více klientů a jejich rychlejší a pohodlnější obsluhu. Bankovní identita usnadňuje uživatelům přihlašování, ověřování a potvrzování transakcí a umožňuje i digitálně podepisovat dokumenty. Využití služeb bankovní identity bude přitom stále více. Akcionáři Bankovní identity jsou Air Bank, Česká spořitelna, ČSOB, Fio banka, Komerční banka, mBank, Moneta Money Bank, Raiffeisenbank a UniCredit Bank.
Praha (ČTK)