lupa x
user

Institut: Výuku s důrazem na informatiku zahájilo od září zhruba 600 škol

Institut: Výuku s důrazem na informatiku zahájilo od září zhruba 600 škol

16.12.2021

Redakce

Institut: Výuku s důrazem na informatiku zahájilo od září zhruba 600 škol

Výuku podle upraveného vzdělávacího plánu s důrazem na informatiku zahájilo letos v září zhruba 600 základních škol. V tiskové zprávě to dnes uvedl Národní pedagogický institut (NPI), který je přímo řízenou organizací ministerstva školství. Je to o přibližně 200 škol méně, než se jich k tomu na jaře přihlásilo. Institut nabízí školám pomoc s přípravou zavádění nové informatiky. Zájem podle něj roste. Školení se na podzim zúčastnilo přibližně 3000 učitelů. V ČR je zhruba 4200 základních škol, na kterých učí podle ministerstva asi 86.000 pedagogů.

Změny ve výuce informatiky na základních školách představilo ministerstvo letos v únoru. Školy podle nich musí upravit svou výuku nejpozději od 1. září 2023 ve všech ročnících prvního stupně a nejpozději o rok později na celém druhém stupni. Mohly ale začít i od letošního září. Na jaře se podle NPI pro tento termín rozhodlo 787 škol. V září jich pak výuku podle upravených plánů zahájilo kolem 600, vyplývá z informací institutu.

Průzkumu v těchto školách podle úřadu ukázal, že nejdůležitější pro úspěšný přechod na novou informatiku je dostatek času na přípravu. Školní metodik ICT Tomáš Řebíček z NPI proto školy vyzval, aby využily nabízených školení a zapojily se do nich co nejdříve. Zájem o webináře, workshopy a další vzdělávací akce na toto téma podle něj roste.

Program podpory NPI ČR má podle Řebíčka tři úrovně podle toho, jak moc je škola na změnu výuky připravená. Nabídka školení obsahuje webináře pro ředitele a zástupce škol či metodiky a učitele informatiky. Lektory dělají učitelé informatiky a ředitelé ze škol, kde se již podle upraveného vzdělávacího plánu učí. K dispozici jsou mimo jiné kurzy pro výuku robotiky nebo takzvaná DIGI Plovárna, kde si pedagogové mohou navzájem radit a sdílet své zkušenosti. V případě potřeby o individuální poradu, se školy mohou hlásit o pomoc na webu revize.edu.cz/kdo-mi-pomuze, nebo prostřednictvím metodika pro revize ICT na krajských pracovištích NPI. Seznam vzdělávacích akcí je k nalezení na webu www.revize.edu.cz.

Dosud se žáci v předmětu ICT seznamovali hlavně s prací s textovými a tabulkovými editory. Podle nové koncepce by se výuka měla posunout víc k práci s informacemi a procvičování schopnosti popsat problém, analyzovat a hledat řešení. Podle odborníků totiž roste tlak zaměstnavatelů na rozvoj digitální gramotnosti napříč obory.

Nové pojetí informatiky ověřovalo ministerstvo v předešlých dvou letech ve spolupráci s pedagogickými fakultami ve vybraných školách. Na základě toho vznikly nové učebnice a návody pro výuku. Zástupci školských organizací ale na začátku roku kritizovali to, že ministerstvo o přípravě změn dopředu dost neinformovalo. Kritika se snesla i na redukci učiva v některých předmětech, jako třeba ve fyzice, přírodovědě či zeměpisu, na úkor informatiky. Podle ministerstva školy nyní učivo omezit mohou, ale nemusí. Větší celková redukce v učebních plánech by měla přijít v nadcházejících dvou až třech letech.

 

Praha 15. prosince (ČTK)

Hlavní stránka