lupa x
user

Mýto v roce 2021 nejvíce řešili v Pardubickém kraji

Mýto v roce 2021 nejvíce řešili v Pardubickém kraji

17.01.2022

Redakce

Mýto v roce 2021 nejvíce řešili v Pardubickém kraji

Změny v sazbách mýtného pro automobily nad 3,5 tuny reflektovala na počátku roku 2021 i média. Téma, které zajímá jak dopravce, tak v jistých ohledech i obce, se v nich objevilo v té době dvacetkrát.

„Úprava této daně, která pro dopravce znamenala nutnost vyjednat nové ceny se svými zákazníky, přinesla i některá pozitiva. Bylo to jednak lehké navýšení množstevních slev z mýtného, z kterého profitují jako častí uživatelé především domácí dopravci, dále jsme uvítali zrušení zvýšených pátečních sazeb, které nevedlo k regulaci dopravy, ale pouze komplikovalo dojezdy řidičů kamionů domů na víkendy. Na druhé straně snaha o co nejspravedlivější stanovení sazeb mýta, kde k emisní třídě, počtu náprav a druhu použité komunikace přibyla ještě hmotnost vozidla a denní doba, přinesla hodně rozsáhlý sazebník s nepatrnou přirážkou v nočních hodinách,“ uvedl Martin Felix, mluvčí Sdružení automobilových dopravců ČESMAD BOHEMIA.

Zájem o téma mýtného ovšem neopadal ani v průběhu roku, přičemž nejvíce se mu věnovala internetová média – ze 75 %. Zbývající čtvrtinu mediálního obrazu z poloviny ovládly sociální sítě, zatímco tradiční média se dělí o zbývajících zhruba dvanáct a půl procenta: tisk přinesl sedm zmínek, rozhlasové stanice čtyři a televize se mýtu věnovaly jednou. Nejčastějším zdrojem informací byl Deník.cz s 22 články a nejčastěji se toto téma objevilo ve zpravodajství. Věnovaly se mu ovšem také oborové tituly, periodika institucí a organizací nebo se objevilo v rubrikách názorů a rozhovorů.

Větší pozornost věnovala média mýtu ve vztahu ke kamionům než k autobusům. Mýtné pro kamiony se v roce 2021 objevilo ve sdělovacích prostředcích celkem 54krát. To opět souvisí jak se změnami, které vstoupily v platnost na počátku roku, tak ale i s vývojem nákladní přepravy v souvislosti s dopady coronavirových opatření.

Z regionálních médií se mýtu nejvíce věnovala ta v Pardubickém kraji. Větší výskyt zaznamenaly pak Královéhradecký, Olomoucký, Jihomoravský a Jihočeský kraj. Tradičně se k nim připojila i Praha. Co se týče rozložení zmínek v čase, pohyboval se zájem novinářů ve vlnách. Nejvyšší byl v únoru, v červnu, v září a v listopadu. Celkem se mýto pro nákladní auta a autobusy skloňovalo letos v médiích 97krát.

Kraje, kde se v roce 2021 média nejčastěji věnovala tématu mýto.

 

Markéta Čekanová, www.infoprofigroup.cz

Hlavní stránka