lupa x
user

Turistů na jižní Moravě je čtyřikrát víc, než uvádí ubytovací zařízení, vyplývá z dat operátorů

Turistů na jižní Moravě je čtyřikrát víc, než uvádí ubytovací zařízení, vyplývá z dat operátorů

13.01.2024 , Aktualizováno 12.01.2024

Redakce

Počty turistů na jižní Moravě jsou zhruba čtyřnásobné ve srovnání s údaji, které čtvrtletně vyhodnocuje Český statistický úřad (ČSÚ) na základě údajů o přenocování z hromadných ubytovacích zařízení. Vyplývá to z dat mobilních operátorů, které má k dispozici Centrála cestovního ruchu - Jižní Morava. Zatímco za letní měsíce loňského roku evidoval ČSÚ 900.000 návštěvníků, podle mobilních dat jich bylo přes 3,5 milionu, 90 procent z nich byli domácí turisté, uvedla v tiskové zprávě ředitelka centrály Martina Grůzová.

Turistů na jižní Moravě je čtyřikrát víc, než uvádí ubytovací zařízení, vyplývá z dat operátorů

Foto: Shutterstock 

Z dat operátorů také vyplývá, že zatímco Brno či Moravský kras mají poměrně stabilní návštěvnost, tak mnohem více je sezonní chování turistů znát na Znojemsku, v Podyjí, na Pálavě či v Lednicko-valtickém areálu. Lidé sem jezdí především v létě a také na podzim v době vinobraní, což se odráží v delší době pobytu na jednom místě. Jižní Morava je typická tím, že průměrný počet přenocování je nejnižší v porovnání s ostatními kraji a činí zhruba dvě noci. To je dáno i tím, že zahraniční turisté v kraji přebývají krátce. Z dat operátorů také vyplývá, že nejvíce zahraničních turistů jezdí na jižní Moravu ze sousedních států, tedy Polska, Slovenska a Německa, což koresponduje s daty ČSÚ.

Data od operátorů jsou k dispozici zatím za tři čtvrtletí loňského roku. „Ve třetím čtvrtletí se ukázalo, že vinařská turistika je velmi silná. Jsme zvědaví, jak se do čísel za poslední čtvrtletí promítne návštěvnost vánočního Brna,“ řekla Grůzová. Ředitelka TIC Brno Jana Janulíková v listopadu uvedla, že do Brna na trhy přijde během čtyř týdnů kolem 1,5 milionu lidí. Část jsou samozřejmě Brňané či lidé z blízkého okolí, ale část lidí přijíždí i z větší vzdálenosti, i ze zahraničí. V roce 2022 například podle dat operátorů přenocovalo v Brně a okolí v posledním čtvrtletí přes 1,5 milionu návštěvníků, ve třetím čtvrtletí loňského roku to bylo mírně přes dva miliony přenocování. V Brně je podíl zahraničních turistů zhruba 15 procent. „Díky datům od operátorů můžeme například lépe zachytit zdrojové oblasti z tuzemska, odkud za námi na jižní Moravu lidé míří,“ řekla Grůzová. Díky tomu lze lépe zacílit kampaň.

„Vysílač vyhodnocuje, s jakou pravidelností a po jakou dobu se uživatel pohybuje v lokalitě. Díky tomu mobilní data zachycují reálnou dynamiku pohybu uživatelů v síti, která bude vždy vyšší než statistiky v registrovaných ubytovaných zařízeních,“ popsal sběr dat od operátorů Martin Šauer z katedry regionální ekonomie Masarykovy univerzity. Vysílač podle něj zachycuje například i individuální ubytování na chatách a chalupách. Pokud jde o pravidelné cesty do regionu, algoritmus je dokáže vyhodnotit a dané osoby mezi návštěvníky nezařazuje.

Brno (ČTK)

Hlavní stránka