lupa x
user

Málo řemeslníků a nedostatečná kapacita škol. Jak z toho ven?

Málo řemeslníků a nedostatečná kapacita škol. Jak z toho ven?

22.09.2022

Redakce

České školy se potýkají s nedostatečnou kapacitou. Stejně tak se řeší i nedostatek řemeslníků, což souvisí s úbytkem absolventů učňovských oborů i s generační obměnou. Města teď hledají způsob, jak tyto problémy řešit.

Málo řemeslníků a nedostatečná kapacita škol. Jak z toho ven?

Mateřské a základní školy jsou přirozenou a nepostradatelnou součástí každé obce. Je jim přikládán velký význam nejen pro děti, kterým pomáhají se socializací, ale i rodičům, kterým zase usnadňují návrat do pracovního procesu. Školy se však potýkají s nedostatečnou kapacitou.

Nových škol však nepřibývá a maximální kapacity určují nejen hygienické normy. Není tedy možné do třídy vměstnat více žáků. Proto některé školy musely sáhnout k razantnímu a velmi netradičnímu řešení, tím často bývá losování. Jedná se například o školy v Kladně, Mladé Boleslavi, Českém Brodě nebo v Brandýse nad Labem. Děti, které nebyly vylosovány, se musely přihlásit do škol, které jsou mnohdy i 40 kilometrů daleko.

 

Chybí celá generace řemeslníků

Dalším problémem je nedostatečný počet absolventů v řemeslných oborech. Hospodářská komora dokonce uvádí, že řemeslníků chybí až 300 tisíc. Nemilým faktem je i to, že ve spoustě škol dochází ke snižování hodin technicky a přírodovědně zaměřených předmětů, a tím i ke snižování motivace žáků ke studiu na technických středních školách.

Základní škola Kokonín v Jablonci nad Nisou spolu s městem jde tak trošku opačným směrem. Byly zde nově vybudovány a vybaveny moderní školní dílny pro žáky. Řemeslná výroba, zejména bižuterie a skla, má v Jablonci dlouholetou tradici. Proslulé je i místní muzeum, které láká návštěvníky z celého světa i na 300 let staré exponáty.

„Je důležité, aby město podporovalo řemeslo a vzbudilo zájem u žáků,“ říká náměstek primátora David Mánek a dodává, že technické vzdělávání by mělo být nezbytnou součástí každé školy. „Přispívá to k rozvoji technického myšlení, jemné motoriky nebo kreativity, kterou budou potřebovat nejen budoucí řemeslníci, ale i vývojáři, právníci nebo podnikatelé.“ Proto má město v plánu i další nové odborné učebny. Podobnou cestou se v minulosti vydal třeba okres Vsetín, který přišel s projektem “Řemeslo má budoucnost“ jehož cílem bylo vzbudit v dětech zájem o manuální práci.

 

 

Hlavní stránka