ČSÚ: Počítačů ve školách proti předcovidovému roku 2019 přibylo o polovinu
29.02.2024 , Aktualizováno 28.02.2024
Žáci a studenti měli loni k dispozici ve školách v Česku 452.000 počítačů, o zhruba polovinu více než v předcovidovém roce 2019. Na stovku žáků tak připadlo 24 počítačů, před pěti lety to bylo zhruba 17 počítačů, plyne z informací na webu Českého statistického úřadu (ČSÚ). Podle něj se nejvýrazněji zvýšil počet počítačového vybavení v mateřských školách, kde se od roku 2019 zdvojnásobil. Na základních školách počet počítačů stoupl přibližně o dvě třetiny a na středních školách o necelou čtvrtinu. Na školách přibylo zejména notebooků a tabletů.
Foto: Shutterstock
Třetina počítačů, které byly loni přístupné žákům na školách, byla podle statistiků nových, byly tedy maximálně dva roky staré. Mezi nově pořízeným vybavením byly hlavně přenosné počítače jako notebooky a tablety. Jejich největší podíl byl v mateřských školách a na druhém stupni základních škol. Naopak nejstarší počítače byly na středních školách, konstatovali statistici.
Počet přenosných počítačů na českých školách se podle ČSÚ od roku 2019, který předcházel pandemii nemoci covid-19 a nucenému přechodu škol na on-line výuku z domova, zvyšoval průměrně o téměř 40.000 ročně až na loňských 250.000. Počet stolních počítačů zůstával od roku 2018 na úrovni zhruba 200.000.
V přepočtu na 100 studentů na tom byli s počítači v loňském roce nejlépe žáci druhého stupně základních škol, kde připadlo na stovku studujících zhruba 47 počítačů. Na prvním stupni základních škol bylo na stejný počet žáků o deset počítačů méně a na středních školách to bylo 28 počítačů.
Mezi jednotlivými kraji měli žáci nejméně počítačů na všech stupních škol k dispozici v Praze. „Například na prvním stupni základních škol zde na 100 žáků připadalo 27 počítačů, v Karlovarském kraji pak 50 počítačů. V Karlovarském kraji byl na základních školách největší podíl nových počítačů starých maximálně dva roky,“ doplnili statistici.
K internetu podle nich byly loni připojeny všechny školy a mnoho z nich provozovalo i vlastní bezdrátovou síť či informační systém. Uzavřené komunikační a informační portály, takzvaný školní intranet, pro komunikaci mezi učiteli a žáky nebo rodiči, používala v roce 2020 podle ČSÚ pětina škol. Loni to bylo 40 procent škol.
Praha (ČTK)