lupa x
user

Banky: Službu tzv. plateb na kontakt si za týden aktivovalo přes 300.000 klientů

Banky: Službu tzv. plateb na kontakt si za týden aktivovalo přes 300.000 klientů

22.11.2023

Redakce

Službu takzvaných plateb na kontakt, kdy místo čísla účtu v internetovém či mobilním bankovnictví stačí zadat mobilní číslo příjemce platby, si za týden aktivovalo přes 300.000 klientů bank. Vyplývá to z odpovědí mluvčích šesti bank na dotaz ČTK. Aktuálně je v registru České národní banky 315.000 registrací, řekla ČTK mluvčí ČNB Petra Vlčková.

Banky: Službu tzv. plateb na kontakt si za týden aktivovalo přes 300.000 klientů

Foto: Shutterstock

Službu platby na kontakt spustila před týdnem Air Bank, Česká spořitelna, ČSOB, Fio banka, Komerční banka a Raiffeisenbank. Moneta a UniCredit Bank ji nabídnou v příštím roce. Usnadní se tak tuzemské transakce mezi lidmi. Klienti se musí do služby aktivně přihlásit a spárovat své telefonní číslo s bankovním účtem. Maximální platba je zatím 5000 korun.

V Air Bank si novou službu na platby na kontakt za první týden aktivovalo téměř 100.000 klientů. „Podle dostupných dat je to tak skoro třetina ze všech dosud registrovaných čísel vedených v registru ČNB,“ uvedla mluvčí Air Bank Jana Pokorná.

„Zájem o možnost využívat posílání peněz na telefonní číslo předčil naše očekávání. Za první týden si službu aktivovalo 65.000 klientů České spořitelny,“ řekl její mluvčí Filip Hrubý. Klienti dosud odeslali přes 5300 plateb a téměř 6000 jich přijali. Zhruba 60 procent plateb na kontakt se pohybovalo v řádu stovek korun, zbývající byly v řádu desítek korun. „V první den spuštění jsme zaznamenali několikanásobně zvýšený počet klientů, kteří se přihlašovali do mobilního bankovnictví, což způsobovalo pomalejší načítání aplikace George, od té doby žádné delší odezvy v aplikaci neregistrujeme,“ dodal.

Komerční banka podle mluvčí Šárky Nevoralové eviduje za první týden od spuštění desítky tisíc klientských aktivací této služby. V Raiffeisenbank za první týden začalo službu využívat pět procent klientů aktivních v mobilním bankovnictví, tedy asi 50.000, uvedla mluvčí banky Tereza Kaiseršotová. Fio Bank za první týden registruje téměř 10.000 klientů, kteří si své číslo pro přijímání plateb na kontakt registrovalo. „To je zatím spíš méně, než jsme očekávali. Službu i její výhody ale klientům průběžně představujeme a věříme, že si k ní najde cestu i velká skupina dalších,“ podotkl mluvčí banky Jakub Heřmánek.

Lidé se ke službě musí aktivně přihlásit prostřednictvím jejich banky. Čísla jsou registrovaná v České národní bance. V registru ČNB je možné uchovávat k jednomu číslu účtu více telefonních čísel, například u společného účtu manželů. Naopak k jednomu telefonnímu číslu nelze přiřadit více čísel účtů. Platbu na kontakt je možné zadat pouze v korunách. Minimální částka je jedna koruna

Telefonní čísla nezařazená do registru ČNB nebudou moci platbu na kontakt přijímat. Peníze tedy z účtu neodejdou. Před odesláním platby se zobrazí název účtu příjemce, zpravidla jméno a příjmení. Klienti se často pletou při vyplňování čísla bankovního účtu nebo kódu banky. Odeslané peníze tak v horším případě mohou skončit na jiném účtu. V lepším se transakce neuskuteční. Služba je pro všechny fyzické osoby nebo osoby samostatně výdělečně činné, které se do nové služby aktivně přihlásí.

Praha (ČTK)

Hlavní stránka