lupa x
user

Placená videa streamuje 24 procent Čechů, průměr EU je 42 procent

Placená videa streamuje 24 procent Čechů, průměr EU je 42 procent

24.03.2023

Redakce

Češi zaostávají ve využívání placených video služeb na internetu. Služby jako Netflix nebo HBO Max si v tuzemsku předplácí 24 procent lidí starších 16 let, průměr EU je 42 procent. Vyplývá to z nejnovějších údajů ČSÚ a Eurostatu.

Placená videa streamuje 24 procent Čechů, průměr EU je 42 procent

Foto: Shutterstock 

Nejvíce jsou placené streamovací služby rozšířené v Nizozemsku, Švédsku nebo Dánsku s podílem 67 až 73 procent. Naopak nejméně je využívají Bulhaři, Lotyši nebo Rumuni s podílem osm až 15 procent.

Diváci v Česku mají k dispozici takřka kompletní nabídku světových video služeb, které doplňují lokální projekty. V únoru na český trh vstoupila streamovací služba SkyShowtime, která doplnila Netflix, HBO Max, Apple TV+, Disney+ a Amazon Prime Video. Těm konkuruje služba Voyo TV Nova a nově také Prima+.

Za příjem televizního signálu nebo prémiový televizní obsah podle průzkumu agentury Skála&Šulc pro operátora Telly v současnosti dohromady platí asi 70 procent Čechů. Naopak 18 procent diváků by si placenou TV službu nikdy nepořídilo a každý desátý divák měl placenou službu v minulosti, ale zrušil ji. Důvod, proč lidé neplatí za příjem televizního signálu, byla nejčastěji uvedena finanční náročnost a dále malý zájem o televizní vysílání. Mezi hlavním důvodem pro zrušení objednané služby jsou uvedeny vysoká cena a nevyhovující obsah.

Podle ředitelky distribuční společnosti Axocom Eriky Luzsiczy jsou Češi v placení za obsah velice specifičtí. Stále jsou zvyklí, že televize a tudíž i on-line obsah by měl být zadarmo. „Proto je také u nás stále vysoká míra pirátství. Například v okolních zemích je mnohem častější, že domácnosti za obsah platí. Situace se v průběhu let u nás zlepšila, ale úrovně vyspělých zemí zdaleka nedosahuje,“ řekla.

Podle ní je také otázkou, nakolik si stávající předplatitelé streamovacích služeb předplatné ponechají, když ceny zboží obecně výrazně rostou. „Navíc výběr z platforem je velký a kupní síla je tu menší. Dá se tedy očekávat, že diváci budou spíše po čase, když je daná služba omrzí, odhlašovat předplatné a zkoušet pak jinou platformu. Zkrátka tak, aby se jim sledování pořadů příliš neprodražilo, ale stále zůstali v obraze,“ míní.

Coby dominantní příjem televizního signálu je stále pozemní vysílání, které tvoří 34 procent, shodných 16 procent připadá na kabelové a IPTV vysílání. Příjem přes satelit v Česku využívá 13 procent televizních diváků.

Sledování televize je stále oblíbenou volnočasovou aktivitou: 73 procent lidí se dívá na televizi čtyři až sedm dní v týdnu a 19 procent respondentů uvedlo, že televizní vysílání sleduje více než čtyři hodiny každý den.

Praha (ČTK)

Hlavní stránka