lupa x
user

Vědci věří, že objasnili okolnosti vzniku mladé hvězdy v centru Mléčné dráhy

01.03.2023

Redakce

Okolnosti vzniku hvězdy poblíž masivní černé díry v centru Mléčné dráhy objasnil mezinárodní tým vědců, jehož součástí byl i Michal Zajaček z Přírodovědecké fakulty Masarykovy univerzity v Brně. Výjimečnost mladé hvězdy s názvem X3a spočívá v tom, že by podle dosavadních teorií vůbec neměla existovat tak blízko supermasivní černé díry. Studii, která její vznik vysvětluje, publikoval časopis The Astrophysical Journal. Oznámil to mluvčí univerzity Radim Sajbot.

Vědci věří, že objasnili okolnosti vzniku mladé hvězdy v centru Mléčné dráhy

Foto: Shutterstock

Spektrální charakteristiky X3a naznačují, že jde o nejtěžší a zároveň nejmladší hvězdu, kterou se dosud podařilo objevit přímo v srdci Mléčné dráhy. Vznikla v bezprostřední blízkosti černé díry a vědci si kladli otázku, jak je to možné. „Obecně je okolí černé díry považováno za velmi nehostinnou oblast, která se vyznačuje vysoce dynamickými procesy a intenzivním rentgenovým a ultrafialovým zářením,“ uvedl Zajaček.

Postupně prokázali, že ve vzdálenosti pouhých několika světelných let od černé díry se nachází oblast, která překvapivě podmínky pro vznik hvězd splňuje. Prstenec plynu a prachu je dostatečně chladný a chráněný před ničivým zářením. Nízké teploty a vysoké hustoty zajišťují prostředí, kde mohou vznikat mračna o hmotnosti stovek Sluncí. Když se vytvoří dostatečně hustý oblak, vlivem vlastní gravitace se zhroutí a vytvoří jednu nebo více protohvězd.

„Se svou vysokou hmotností, která se rovná přibližně desetinásobku hmotnosti Slunce, je X3a obrem mezi hvězdami a tito obři se velmi rychle vyvíjejí a dospívají. Měli jsme štěstí, že jsme tuto masivní hvězdu spatřili uprostřed cirkumstelární mlhoviny ve tvaru komety právě v tomto zárodečném stadiu,“ upřesnil Zajaček.

Podobné prachové a plynné prstence lze nalézt i v jádrech jiných galaxií, kde tedy také mohou být velmi mladé hvězdy. „Detailní pozorování jader cizích galaxií však byla dosud zcela mimo možnosti i těch nejmodernějších teleskopů,“ doplnil v tiskové zprávě Vladimír Karas z Astronomického ústavu AV ČR v Praze. Plánovaná pozorování vesmírného dalekohledu Jamese Webba a plánovaného Extrémně velkého dalekohledu v Chile by mohla přinést další poznatky.

Brno (ČTK)