lupa x
user

Většina Čechů nakupuje vánoční dárky online, někteří k inspiraci využívají sociální sítě i umělou inteligenci

Většina Čechů nakupuje vánoční dárky online, někteří k inspiraci využívají sociální sítě i umělou inteligenci

06.12.2023

Redakce

Češi nakupují vánoční dárky moderně, jak ukazuje nový průzkum Avastu, přední značky v oblasti digitální bezpečnosti a ochrany soukromí společnosti Gen™ (NASDAQ: GEN). Podle něj 90 % dotázaných plánuje vyřídit alespoň část vánočních nákupů online, což je více než celosvětový průměr (86 %).

Většina Čechů nakupuje vánoční dárky online, někteří k inspiraci využívají sociální sítě i umělou inteligenci

Foto: Shutterstock

Pětina Čechů (22 %) se při výběru dárků hodlá inspirovat na sociálních sítích a někteří (13 %) se pro radu obrací také na AI nástroje, jako je např. ChatGPT.

Nové způsoby nakupování však zároveň přináší i strach z nových typů podvodů. Kromě úniku osobních údajů (52 %) nebo nákupu u falešného prodejce (46 %) se lidé obávají také toho, že jejich sociální sítě budou natolik zaplavené reklamami na žádané zboží, že nedokážou rozeznat, které jsou falešné (38 %), nebo že naletí podvodům zneužívajících umělou inteligenci (35 %). Až 45 % Čechů se obává, že se letos před Vánoci stanou obětí nějakého kyberzločinu.

„Předvánoční nákupní sezóna je pro kyberzločince rušným obdobím. Během svátečního shonu se nakupující často stávají obětí podvodů, protože hledají slevy na vybrané dárky, nakupují na poslední chvíli a přehlížejí podezřelé aktivity,“ říká výzkumník malwaru Avastu Alexej Savčin. „Lidé by si proto měli pamatovat základní tipy, jak rozpoznat podvod, dávat si pozor na podezřelé odkazy a pokud to lze, nakupovat u ověřených prodejců.“

V období vánočních svátků se někdy setkalo s podvodem 18 % dotázaných Čechů a Češek, nicméně více než polovina z nich (52 %) těmto podvodům naletěla. Nejčastěji šlo právě o podvody s online nákupy (50 %), falešné zprávy o doručení zboží (22 %) a phishing (21 %), které se šířily zejména přes sociální sítě (52 %). Oběti těchto podvodů uvádějí, že v důsledku nich přišly průměrně o 6 tisíc korun.

Češi však dbají na bezpečnost. Tři čtvrtiny (76 %) respondentů si před nákupem čtou recenze prodejce, a stejný počet jich nákup nedokončí, pokud se jim internetový obchod zdá podezřelý. Kromě toho také kontrolují sociální sítě prodejce, aby zjistili, zda skutečně existuje (60 %). Překvapivé je, že ačkoli kamenné obchody dlouhodobě ustupují výhodám pohodlného nakupování na internetu, 49 % zákazníků tvrdí, že alespoň část svých nákupů uskuteční v kamenném obchodě, a nikoli online.

Zdroj: PROTEXT

Hlavní stránka