lupa x
user

Vědci studiem DNA odhalili nejstarší známou neandrtálskou rodinu, je ze Sibiře

21.10.2022

Redakce

Evropští vědci získali první přibližný obrázek neandrtálské rodiny ze Sibiře. Zjistili mimo jiné, že komunitu častěji opouštěly ženy, aby plodily děti s jinými neandrtálci, zatímco muži zůstávali ve stejném klanu. Vyplývá to podle deníku El País z nové studie, která byla ve středu zveřejněna v časopise Nature a na níž se podílel i letošní nositel Nobelovy ceny za fyziologii a lékařství, švédský expert na evoluční genetiku Svante Pääbo.

Vědci studiem DNA odhalili nejstarší známou neandrtálskou rodinu, je ze Sibiře

Foto: Shutterstock

„Naše studie ukazuje konkrétní obrázek, jak mohla vypadat neandrtálská komunita,“ řekl jeden z autorů studie Benjamin Peter, který stejně jako Pääbo působí na Institutu Maxe Plancka v Lipsku na východě Německa. „Podle mě byli neandrtálci mnohem více podobní lidem,“ dodal.

Tento tým vědců, složený z velké části z odborníků působících na Institutu Maxe Plancka, zkoumal nejstarší známý rodinný klan neandrtálců. Šlo o ostatky 13 osob ze dvou jeskyní v ruském Altajském kraji na Sibiři, které jsou staré asi 54.000 let. Jde tedy o „moderní“ neandrtálce, jelikož tento druh žil zhruba v období před 430.000 až před 40.000 lety. V této skupině, kterou vědci zkoumali, byly ostatky otce a jeho nezletilé dcery či chlapce a ženy, která byla zřejmě jeho sestřenice nebo teta.

Dřívější archeologické průzkumy ukázaly už mnoho o tom, jak neandrtálci žili, jaké používali nástroje, že to byli nomádi, že lovili bizony, jeleny, kozy, že si vyráběli šperky. Méně je toho ale známo o jejich společenském uspořádání. K dalšímu poznání života neandrtálců pomohlo rozluštění genomu neandrtálců, za nímž stojí právě tým nového nobelisty Pääba.

Ze studie sibiřského klanu neandrtálců rovněž vyplynulo, že genetická informace, která přechází na děti od matky, byla mnohem rozmanitější než ta, kterou předává otec. Z toho vědci usuzují, že ženy opouštěly své rodiny, aby žily jinde a plodily děti s muži z jiných klanů, zatímco muži zůstávali u své komunity. Podle deníku El País jde o běžnou praktiku společností lovců a sběračů, která zabraňuje nemocem a sterilitě spojené s pokrevním rozmnožováním.

Berlín (ČTK)