lupa x
user

Samoobslužné kiosky mají pro lidi zjednodušit některé agendy úřadů

Samoobslužné kiosky mají pro lidi zjednodušit některé agendy úřadů

19.04.2023

Redakce

Zjednodušit vyřizování poplatků za psy či odpad, vydávání průkazů nebo komunikaci s policií by měly chytré samoobslužné kiosky pro samosprávy. Přístroje podobné bankomatům mají lidem v obcích umožnit podávat žádosti, hradit platby nebo nalézt informace, aniž by museli dojít na úřad. Novinářům dnes takzvané e-úředníky představili zástupci Svazu měst a obcí, policie a České spořitelny.

Samoobslužné kiosky mají pro lidi zjednodušit některé agendy úřadů

Foto: Shutterstock

Pilotní provoz samoobslužných kiosků by podle ředitele veřejného a neziskového sektoru České spořitelny Pavla Kváše mohl začít v posledním čtvrtletí letošního roku. Banka plánuje přístroje, jejichž hodnota se pohybuje kolem milionu až 1,5 milionu Kč podle vybavení, obcím zpočátku pronajímat. „Měsíčně by měl pronájem stát zhruba jako plat úředníka,“ uvedl Kváš. Předseda Svazu měst a obcí František Lukl dodal, že bude vyjednávat s vládou o možném spolufinancování stánků ze strany státu.

Lidé se budou moci do kiosku přihlásit pomocí bankovní identity. Pokud ji nemají, budou mít možnost oskenovat svůj občanský průkaz. Na přístroji si pak budou moci nalézt agendu, kterou potřebují a bez nutnosti dojít na úřad například zaplatit poplatky za popelnice. Podle představitelů České spořitelny a Svazu měst a obcí by však kiosky mohly nahradit i některé funkce rušených poboček České pošty. Na přístroj lze podle nich například připojit i box na vydávání doporučených zásilek.

Ovládání stánku je podle Petra Chlupáče z České spořitelny velmi jednoduché a intuitivní. Na přístroji je také tlačítko pro asistenci. „Na kiosek se bude moci vzdáleně připojit úředník a pomoci,“ uvedl. Přístroj bude moci lidem i vydávat průkazky do městské veřejné dopravy či jiné karty. Občané by si měli mít možnost ve stánku vytisknout i smlouvy.

Další funkcí stánku je komunikace s policií. Přístroje mají být napojené na kontaktní místa policie, takzvané Pol Pointy, které zavedl v loňském roce jako první Středočeský kraj. Lze zde například podat oznámení o spáchání trestného činu nebo jiného protiprávního jednání. „Důležité je, že zde nabízíme asistovanou digitální službu,“ prohlásil ředitel středočeských policistů Václav Kučera. Ne každý podle něj totiž dokáže snadno „přejít do digitálního světa“.

Česká spořitelna očekává, že bude o kiosky velký zájem. Nyní podle Kváše eviduje několik desítek zájemců ze strany obcí.

Praha (ČTK)

Hlavní stránka